Sunday, February 21, 2010

Antioksida & Kesihatan Anda




Antioksidan seperti Vitamin E atau beta karotena, secara sendirian tidak dapat menghindarkan penyakit jantung, melawan kanser, membasmi penyakit mata atau menghalang penyakit Alzheimer seperti didakwa sesetengah pihak.

Anggapan yang mengatakan antioksidan baik untuk kesihatan berpunca dari kajian yang mendapati mereka yang mengambil makanan yang kaya dengan antioksidan mempunyai kesihatan jangka panjang yang lebih baik. Namun begitu ujian yang menggunakan pemakanan tambahan tunggal memberikan hasil yang sangat mengecewakan.

Antioksidan menstabilkan radikal bebas, hasil sampingan proses penjanaan tenaga oleh badan kita, yang membahayakan. Radikal bebas boleh merosakan sel tubuh, membuat kolesterol LDL menjadi lebih teruk dan membuat kacau di merata tempat dalam tubuh kita. Tubuh kita tidak mengeluarkan antioksidan, ia memerlukan pelbagai jenis antioksidan yang terkandung dalam makanan untuk membantunya meneutralkan radikal bebas.
Para penyelidek antarabangsa telah membuat kajian ke atas lebih dari 1,000 makanan untuk menentukan tahap kandungan antioksidan di dalamnya. Mendahului senarai ialah aƧaiberi, blueberi, blackberi, walnut, strawberi, cranberi, raspberi, elderberi, bunga cengkih kisar, delima dan anggur.

Kesemua makanan tadi mengandungi antioksidan dari jenis yang berbeza. Memilih hanya satu makanan yang kaya dengan antioksidan tidak dapat membantu anda untuk kekal sihat. Anda perlu memakan beberapa jenis untuk mendapatkan pelbagai jenis antioksidan.

sumber dari: PanduanPercuma.info





Antioxidants & Your Health


Antioxidants such as vitamin E or beta carotene, alone can not prevent heart disease, fight cancer, eradicate or prevent eye diseases such as Alzheimer's disease claimed some parties.

Assumption that says antioxidant good for health arising from the study that found that those who take food rich in antioxidants have long-term health is better. However tests using nutritional supplements only provide a very disappointing result.

Antioxidants stabilize free radicals, byproducts of the process of generating energy by our body, which is harmful. Free radicals can damage body cells, making LDL cholesterol becomes more severe and a commotion everywhere in our body. The body does not produce an antioxidant, it requires various types of antioxidants contained in food to help neutralize free radicals.

The international research team has made a study on more than 1,000 food to determine the level of antioxidant content in it. Leading the list is aƧaiberry, blueberry, blackberry, walnut, strawberry, cranberry, raspberry, elderberry, cloves kisar, pomegranates and grapes.

Each food contains just a different type of antioxidant. Choose only one food rich in antioxidants can not help you to remain healthy. You need to eat some type to get various types of antioxidants.



No comments:

Post a Comment